Pazar, Ağustos 9

bebelere isim..

doğmanış çocuğa don biçilmez ama isim düşünülür.. hele ki taze çiftlerin en sevdiği oyunlardandır bu.. lakin ben bu konuda az biraz mavi ekran verdim.. şöyle ki.. milletçe isim verme konusundaki gafletimiz beni feci halde korkutuyor.. tedavülde öyle isimler var ki.. aman allahım.. ya ben de böle bi hata yaparsam diye başımı iki elimin arasına alıp düşünmeden edemiyorum.. misal..

isim yerine sıfat koyanlar..
bu zümrenin sözcük sınıflamalarıyla ciddi sorunu var..
bi arkadaşımın adı mesela masum.. hiç masum diye isim olur mu.. masum bildiğin sıfattır.. başka da var bunlardan..
uslu.. mutlu.. uygar.. vs.

isim yerine emir cümlesi koyanlar..
bu zümre kadar despot.. otoriter başka bi zümre yok.. şu isimlere bakın hele..
sevil.. hıncal.. okşan.. anıl..

isim yerine düz cümle koyanlar..
yuh artık bu kadar da olmaz mı dediniz.. alın işte belgesi..
dursun.. satılmış.. döndü.. yaşar..
adı satılmış ya da döndü olan biriyle tanışıp memnun oldum diyebilir mi bi insan.. merak ediyorum..

kızılderili familyasından gelenler..
bu canlar da çocuğun doğduğu gün etrafında ne gördüyse şak diye onu isim belliyorlar..
su.. deniz.. nehir.. bulut.. çimen..

kuranda geçiyocular..
ah siz yok musunuz siz.. ne bulsanız kuranda geçen anlamadan bilmeden koyverin gitsin..
kezban.. buğra.. burak..
buğra dediğin şey bildiğin devedir arkadaşım.. böle hörgüçlü mörgüçlü.. burak desen o da beygir..

çocuğun büyüyeceğini hesaplayamayanlar..
sanki bebe bi ömür boyu bonzai gibi minyatür kalacak.. düşünsenize alican adında bi cumhurbaşkanı adayı.. adam isimden kaybeder zaten oyların yarısını..

uyum meraklıları..
benimle yaşıt çocuğu bulunan her ailede şayet bir adet esra varsa yanında mutlaka bir adet de elif bulunur.. bazı istisna durumlarda eliflerin tek kaldığı gözlemlenmiştir.. bunlar da ailede kız çocuklarının birle sınırlı kaldığı hallerdir..başka da var..
ahmet mehmet servet mahmut imdat.. bu saydıklarım amcalarımın isimleriydi.. rahmetli dedem şiire pek meraklıymış.. yannız ordaki imdata dikkat edin.. o da ünlem lan.. yardım çağrısı.. ufaccık sabiden nasıl bi yadım beklemiş dedem bilemedim..

bu örnekler daha çoğaltılır da benim bi derdim daha var.. isim verme konusundaki beceriksizliğimizin altında yatan sebepleri gün ışığına çıkartıp nobele falan aday olmak istiyorum..

zaman milattan az sonra.. mekan orta asya bozkırları.. bizim atalarımız yani konu.. rahmetliler çatır çatır sevişiyor.. iş doğan çocuklara isim koymaya gelince hiç kimse kılını kıpırdatmıyor.. yok efendim bi büyüsün de kendi ismini kendi haketsincilik.. olmadı.. dedem korkut gelsin o bi isim bulurculuk.. konu isim koymak olunca zerre miktar beyin fırtınası esmiyor atayurdun bozkırlarında.. bi koyvermişlik ki sorma gitsin.. zamanla güzel yurdum anadoluma göç eden diğer atalar da aşağı kalmamış bu tembellikte.. doğan her çocuğa ya dedelerin ya nenelerin adı verilmiş.. 30 tane padişah varsa 15inin ismi aynı.. bi de numara koyuyoruz her birine.. windows sürümleri gibi..

halk için de durum farklı değil.. o yıllar yokluk yılları tabi.. pirinç yok.. bulgu yok.. e haliyle soyadı da yok.. nolmuş sonra.. bin tane hasan oğlu hüseyin.. ikibin tane ayşe kızı fatma.. gel de çık işin içinden.. neyseki cumhuriyet çocukları az da olsa bu konuda düşünüp yeni isimler türetmeye yeltenmişler.. gerçi onların da buldukları isimleri yukarıda kategorize ettim.. yani durum hiç parlak değil.. yarından tezi bugün bu konuya el atmalı.. biz yandık gelecek nesilleri kurtaralım en azından.. bakın ben şimdiden ortada fol yumurta tavuk kümes hatta inanır mısın kaşık bile yokken düşünmeye başladım.. bi şey bulamadım ama düşünüyorum yani..

16 yorum:

devenin_bale_papucu dedi ki...

windows sürümleri gibi..güzeldii..

Bizim sülalede de bi garip özellik bu isim konusunda..mesela aynı isimden en az 5 kişi var(ki çok şükr bu yeni nesilde yok)bu seferde lakap takarlar kişileri karıştırmamak için:))Bunu baştan düşünseniz de 5 tane Ayşe olmasa mesela..işin diğer bi tuhaf tarafı bunlardan en az ikisinin soyadıda aynıdır:))Hangi Ayşe,Hangi Hasan,Yufuf hangisi Yusuf ya:P

Tebessümle okunan bir yazı, farklı bi konu ..tebrikler ve iyi geceler..

fevkalade olağan dedi ki...

beğenmene sevindim pabuç.. teşekkür ederim.. bak bi.. ben genelde insanlara mahlaslarının ilk kelimesiyle hitap ediyorum.. bunun bi istisnası sensin.. ama sana da fena halde deve diyesim var.. napıcaz o işi..

devenin_bale_papucu dedi ki...

sakıınnnnn:) benimde bi karizmam var ben de insanım :) oynama gururumla:P

İrma dedi ki...

ilerde oğlum olursa adını Mete koymak istiyorum. büyük hun imparatorluğu hükümdarı... dırın dırın dın...
çocuğun üzerine doğuştan bir yük gelecek ama tarihçi annesi olunca eli mahkum:)
bir sorun teşkil ediyor mu bu isim, oğlum ilerde küfreder mi ki bana:D

fevkalade olağan dedi ki...

mete güzel isim tabi ama bence yüzde elli katılım ortaklığı ilkesinden haraketle babasının da fikri alınmalı.. ha istediğini yapmazsın o ayrı.. gönlü olsun yeter..

polly dedi ki...

şu emir kipi isimlere benim de feci takmışlığım, hatta yazılara taşımışlığım vardır.. ama senin kategorizasyon çalışmanı pek beğendim.. :D
bi tane de benden olsun..
başar!

kaba şimşek dedi ki...

şş nere düştün la? askere gitmiyo muydun sen?

kaba şimşek dedi ki...

oha! postları sondan başa okumanın zararları işte. gitmiyomuşsun la askere. ama gene de bi yere düşmüş olmaz lazım yaa. düş lan!

fevkalade olağan dedi ki...

poli.. başar da fena isim.. çocuğu dikten baskı altına alıyolar.. piskolocileri ozuk nesiller bu yüzden şeyoluyo işte..

kaba.. yeaa işte öle bilader.. hayatımdaki ilk reddedilmem değil bu ama ilk defa reddedilmekten mutlu oldum.. insan yaşadıkça neler yaşıyo di mi.. bu da çok taşşaklı söz oldu he..

kaba şimşek dedi ki...

ama sana kız vermezler bence. çürüksün :/

fevkalade olağan dedi ki...

kız verilmez alınır.. vuuu..

Selamon dedi ki...

Nazım Bekir. Oğlum olursa adıdır, çok netim bu konuda.

fevkalade olağan dedi ki...

ben tek isim seviyorum.. hem bi tanesi de aynı işi görüyoken ikincisi külliyen israf..

Selamon dedi ki...

İkinci çocuk istemiyorum (aslında birincisini de istemiyorum), ama Nazım ismini de Bekir ismini de çok seviyorum. E bir tanede tüm arzuları tatmin etme amacı benimkisi.

aa bak ne güzel yorum dedi ki...

Bende bütün kuzenlere aynı dedenin isminin verilmesine kıl oluyorum.

Foreg zampıl adın Mehmet. Onu en büyük kuzen yıllar önce parseller zaten, ortancayada popüler lakaplar Memo, Memoli falan kalır. En küçükse her zaman "mehmetçik" olarak kalacaktır..

fevkalade olağan dedi ki...

ya o hep zengin dedeye yalakalık etme çabasından oluyo.. mirastan aslan payını alma hesapları onlar..