Pazartesi, Kasım 15

bütün olasılıklar yüzde elli..

bu yazıyı pilanladığım gibi sonuçlandırabilirsem istatistik bilimininin faydacılığını sikip atmış olacağımın müjdesini vererek başlamak istiyorum.. bu ne kadar mümkün olur sorusunun cevabı.. tabi ki yüzde elli..

şimdi herkes eline bir en yeni yetağle alsın.. ve deneyimize başlayalım.. parayı baş parmak mağrifetiylen tırrrlatırarak havaya fırlattık ve ani bi manevraylan yakalayıp elimizin tersine yatırdık.. henüz açmadık.. yazı veya tura gelme ihtimali nedir.. fifti fifti.. açtık baktık.. diyelim ki yazı gelmiş.. aynı parayı aynı baş parmağımızla bi daha tırrlattırdığımızda sonuca ilişkin öngörümüzde herhangi bir değişiklik olacak mı.. yanisi "geçen sefer yazı geldi bu kez tura gelme itimali daha fazla.." diyebileck miyiz.. cevap net.. hayır..

örnek iki.. bir kadın sekiz tane kız çocuk doğurmuş ve bezgin bir sevişmenin neticesinde dokuzuncu bebesine hamile kalmış olsun.. hangi babayiğit çıkar ve "şimdiye kadar hep kız oldu bu kez de kız olma ihtimali yüzde ellibirdir.." diyebilir.. cevap yine net.. hiçkimse.. buraya kadar okumuş olduğunuz örnekler fazlaca tırt geldiyse buyrun heppirlikte zurnanın zart dediği bölüme geçelim..

tarihi kayıtların tamamını inceledim ve yaşamış olan her canlının öldüğünü gördüm.. buradan çıkardığım sonuçla benim de öleceğim yüzde yüz gibi bişey.. ama ben.. ben olarak henüz hiç ölmedim.. yanisi ben vakası üzerinde yapılmış herhangi bir çalışma yok.. öyleyse benim de benden önceki herkes gibi günün birinde öleceğimi iddia edebilmek için elimizde yeterli bir kanıt yok.. ne biliyosunuz belki ben hiç ölmeyeceğim.. yannış anlaşılmasın.. ölmeyeceğim iddası da farklı bir olasılık değerine sahip değil.. ne demiştik.. bütün olasılıklar yüzde ellidir.. turp gibin sağlıklı olan ben kişisinin yarın sabaha çıkabilme ihtimalimlen.. doktorların uyanamaz dedikleri iks kişisinin yaşama ihtimali arasında zerrece bir fark yok.. bence yok.. var diyen beri gelsin..

hülasa.. tutulan bütün istatistikler geçmişin kayıtlarından fazlası değildir.. olmuşlardan yola çıkıp olacaklara ilişkin söylenebilecek tek bir şey yoktur.. bugünün vakaları her haliyle geçmişten bağımsızdır.. geleceğin ne getireceği hakkında elimizdeki tek değer yüzde ellidir.. istatistikçiler de çok bilmesindir.. bik bik etmesindir.. bok yesindir.. hatta tepemi attırmasındır.. fena yaparımdır..

yazının sonu.. bu kez istediğim gibi bitirebildim.. bir dahakine bitirebilir miyim.. sanırım buna cevap vermeme gerek yok..

14 yorum:

sutlukahve dedi ki...

Peki hocam, ya tutarsa?

fevkalade olağan dedi ki...

o durumda da.. öeaa.. herkesin tuttuğu kendisine olsun madem..

Godsyndrome dedi ki...

yazılış amacını sevdim.

fevkalade olağan dedi ki...

bilsen daha çok severdin.. gerçi belki de tahmin etmişsindir..

Godsyndrome dedi ki...

sanırım sandığım şey ne sandığımı tahmin etmişsindir

mgntwmn dedi ki...

Sutlu sen fotiyi mı değiştirdin taniyamadim bı haber eseydin ya

sutlukahve dedi ki...

pardon mgntwmn istemeden oldu. bir daha olmaz.

bacom o zaman tuttuğu kadar diyelim.

Enteldantel! dedi ki...

Bu yazı, bilomun, yaklaşık 2 yıl kadar önce hayatımı kurtaran yazısıdır.

Bu ara yine böyle bir gaza ihtiyacım var bilom. Yap diye demiyorum da yani, zaten daha ne yapacaksın, ama ihtiyaç var. O konuyla ilgili yine siki tutmuş vaziyetlerdeyim.

ulysses dedi ki...

belki cvp yazarsın belki yazmazsın..fifti fifti..
ben top atışımı yapıyım da..
gerisi tesadüflere kalsın..

gece dedi ki...

eneee.. ben de böyle düşünüyordum...

adile naşit gülüşlü sultan dedi ki...

benim de yurda dönebilme, sevdiceğimi sarabilme ihtimalim bu durumda hiç tartışılmasa daha hayırlı. Eed hayra yordum. Hayrolsun..

Kasux dedi ki...

fevki ben allahlan konuştum bu yazıdan sonra sana %90 ölmeme ihtimali verdi la nası iyi yapmış mıyım

Dr.Ceykıl dedi ki...

"bir torbada 10 kırmızı 10 beyaz 1 siyah top varsa, rasgele topun siyah olma olasılığı %50'dir. ya siyahtır ya da değildir" şeklinde, yarım saat kadar hocayla tartışan 3. sınıf istatistik öğrencisi görmüşlüğüm var. düşünme tarzı yanlış, fakat vardığı sonuç doğruymuş. bu yazıdan onu anladım ben. aydınlanma için teşekkürler.

gulease dedi ki...

Geçen yıl yazmışsın ama ben yeni olduğum için buralarda, yeni gördüm ve yorum yapmak istedim yine de. Bence çok mantıklı! :D
Sen heep yaz biz heep okuyak. :D